Is het ketogeen dieet gezond?

Is het ketogeen dieet gezond?

apr 8, 2021 Gezondheid by Estelle

Het ketogeen dieet is een dieet wat bedoelt is om snel mee af te vallen. Omdat het dieet zo extreem is vragen velen zich af of het dieet wel verantwoord voor de gezondheid is. Wij doken in de wereld van het ketogeen dieet en zochten het voor je uit.

Wat is het ketogeen dieet?

Het ketogeen dieet is een extreem dieet. Je gaat bij dit dieet namelijk extreem veel vet eten en extreem weinig koolhydraten.

Bij ons normale dieet is de verhouding tussen de macronutriënten als volgt: 55% koolhydraten, 30% vetten en 15% eiwitten.

Bij het ketogeen dieet is de verhouding tussen de macronutriënten als volgt: 5% koolhydraten, 80% vetten en 15% eiwitten.

Bij het ketogeen dieet blijft de hoeveelheid eiwitten gelijk maar de koolhydraten worden bijna volledig ingeruild voor vetten. Dit roept de vraag op of het ketogeen dieet niet erg ongezond is. We hebben tenslotte geleerd dat vetten slecht voor ons zijn.

Er wordt op het gebied van voeding ontzettend veel onderzoek gedaan. Het inzicht wat de laatste decennia is verkregen is dat juist koolhydraten dik kunnen maken. Dit heeft te maken met de manier waarop ons lichaam met de macronutriënten omgaat. De opslagcapaciteit voor koolhydraten is namelijk maar beperkt. Als we teveel koolhydraten eten dan wordt de glucose omgezet in vet. Dit vet wordt vervolgens opgeslagen. Het lichaam zal immers nooit energie willen verspillen en alles zoveel mogelijk willen vasthouden voor moeilijke tijden.

Een hormoon wat verantwoordelijk is voor de opslag van vet is het hormoon insuline. Zijn de insulinespiegels hoog dan zal het lichaam vet willen vasthouden en opslaan. Insuline is het hormoon wat aangemaakt wordt als de bloedsuikerspiegel hoog is. Hoe hoger de bloedsuikerspiegel hoe meer insuline aangemaakt zal worden. De hoeveelheid koolhydraten en het type koolhydraten wat we eten heeft invloed op de hoogte van de bloedsuikerspiegel. En daarmee de aanmaak van insuline.

Een strategie om te voorkomen dat het lichaam vet gaat opslaan is het laag houden van de insulinewaarden. Dit wordt bereikt door de bloedsuikerspiegel laag te houden.

Bij het ketogeen dieet wordt de bloedsuikerspiegel laag gehouden door koolhydraten van het dieet uit te sluiten. Je zal nog een minimale hoeveelheid koolhydraten eten omdat deze in veel voedingsmiddelen zitten en dit iet altijd te voorkomen is.

Doordat je bij het ketogeen dieet veel vet eet zal je lichaam overschakelen op het verbranden van vetten. Dit is een heel ander proces dan het verbranden van glucose (koolhydraten). Het kost enige moeite om over te schakelen op vetverbranding. Maar eenmaal overgeschakeld op vetverbranding zal het lichaam hier erg efficiënt in worden. Hierdoor gaat het verbranden van vetten sneller en beter.

Vetten

Bepaalde vetsoorten zijn ongezond terwijl andere juist gezond zijn. De meest slechte vetten zijn transvetten. Dit zijn vetten die ontstaan bij het harden van vloeibare oliën. Ze zijn te herkennen aan kreten die op de verpakking staan in de trant van ‘geheel en gedeeltelijk geharde vetten’. Deze vetten kunnen het beste vermeden worden.

Verzadigde vetzuren hebben de naam om ongezond te zijn. Maar als je niet teveel verzadigde vetten eet dan is er niets aan de hand. Bepaalde verzadigde vetzuren kunnen zelfs bijdragen aan een betere gezondheid terwijl anderen een neutraal effect op de gezondheid hebben.

Onverzadigde vetzuren zijn het meest gezond. Ze zijn onmisbaar voor de gezondheid. Omdat ze op chemisch niveau een open verbindingsmogelijkheid hebben kan het lichaam deze vetzuren voor allerlei processen inzetten. Zo zijn ze nodig voor de aanmaak van hormonen en zijn ze onmisbaar om het celmembraan gezond te houden.

Door bij het ketogeen dieet de nadruk op de onverzadigde vetzuren te leggen voorkom je dat het dieet ongezond wordt.

Groenten

Groenten zijn een ander belangrijk element om te waarborgen dat het ketogeen dieet gezond en verantwoord is. Groenten zijn arm aan koolhydraten en kunnen daarom volop gegeten worden. Tegelijkertijd bevatten groenten wel veel voedingsstoffen in de vorm van vitaminen, mineralen, antioxidanten en spoorelementen. Deze voedingsstoffen zijn nodig om de gezondheid en het immuunsysteem tijdens het dieet op peil te houden.

Groenten hebben als voordeel dat ze rijk zijn aan vezels. Deze vezels zijn een mooie caloriearme opvulling voor de maag. Ze zorgen ervoor dat de maag vol raakt en nemen zo het hongergevoel weg. Zo is het dieet goed vol te houden, zonder constant honger te hebben.

Omdat je bij het ketogeen dieet veel vetten zal eten is constipatie een veelvoorkomend probleem. Door veel groenten te eten krijg je veel vezels binnen. Hierdoor blijven de darmen goed in beweging waardoor constipatie wordt voorkomen.

Het dieet is tijdelijk

Het ketogeen dieet is een dieet wat je tijdelijk zal volgen. Normaal gesproken volg je dit dieet enkele weken tot enkele maanden; totdat het streefgewicht is bereikt. Omdat je bepaalde voedingsgroepen gaat uitsluiten zouden er op lange termijn wel tekorten aan bepaalde voedingsstoffen kunnen ontstaan. Het is daarom niet aan te raden om het ketogeen dieet als leefstijl te gaan inzetten. De enige medische reden om het ketogeen dieet als leefstijl aan te houden is bij bepaalde vormen van epilepsie. Doordat er minder glucose in de hersenen komt wordt de kans op een epileptische aanval kleiner.

Na het volgen van het ketogeen dieet kan er wel voor gekozen worden om een koolhydraatarme leefstijl aan te houden. In plaats van weer terug te gaan naar een dieet wat voor 55% uit koolhydraten bestaat kan worden terug gegaan naar een dieet wat voor 35% tot 40% uit koolhydraten bestaat. Door minder koolhydraten te gaan eten wordt voorkomen dat het overschot aan koolhydraten wordt opgeslagen in de vorm van vet. Door minder koolhydraten te eten wordt de bloedsuikerspiegel lager gehouden waardoor minder insuline nodig is. Hierdoor zal het lichaam ook minder snel de neiging hebben om vet op te gaan slaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *