Meer van ‘wat ik wil’

Ik was vanmorgen wat door mijn oude posts aan het bladeren en kwam ‘Een beetje stresserig…‘ van vorig jaar oktober tegen. Daarin schreef ik hoe ik zat was van het stresserige gevoel en voor mezelf orde had geschept door een soort braindump op papier:

“Tot gisteravond. Toen was ik het zat. Helemaal klaar mee. Ik heb een kop thee gezet en een stapel papier gepakt en ben daarmee gaan zitten. Eerst heb ik alles wat in me op kwam op papier geschreven onder de kopjes ‘wat ik wil’ en ‘wat ik niet wil’. Niet nadenken, gewoon schrijven. Daarna heb ik eens rustig gekeken of er ‘thema’s’ te ontdekken waren. Ik ontdekte er drie: ritme & structuur, ontspanning en ontwikkeling. Voor elk thema pakte ik een vel papier en daarop heb ik een aantal suggesties gezet van hoe ik ‘wat ik niet wil’ kan omzetten naar ‘wat ik wil’. Belangrijkste acties bij ‘ritme & structuur’ zijn om realistische planningen te maken, zowel voor werk als ook voor hobby’s en sporten, en vaker op vaste momenten tijd vrij te maken voor dingen. Bij ‘ontspanning’ staan acties die me hopelijk gaan helpen om het gevoel ‘altijd bereikbaar te moeten zijn’ wat los te laten en daardoor meer te genieten van m’n vrijetijd. Daarnaast vaker naar buiten en minder tv kijken en internetten. (Facebook is echt niet zo interessant, maar bij tijd en wijle werkt het heel verslavend.) Tot slot het kopje ‘ontwikkeling’. Daaronder staat een aantal acties en leerpunten voor mezelf. In een aantal zaken wil ik me verder verdiepen of meer ontwikkelen. Daar ga ik nog bewuster tijd voor vrijmaken. Het idee is nu dat ik rustig een voor een die punten ga uitvoeren of aanpakken.”

Het leek me wel aardig om vandaag een kleine update te geven van hoe het ervoor staat met het omzetten van ‘wat ik niet wil’ naar ‘wat ik wil’.

Ritme & structuur

  • Realistische weekplanning: Een doorlopend proces, maar het lukt steeds beter. Ik ben ook milder tegen mezelf wanneer ik iets niet af krijg.
  • Geen privé onder werktijd: Dat lukt bij vlagen heel goed, maar ik moet er wel alert op blijven.
  • Geen werk onder privétijd: Ook dat lukt steeds beter, maar eveneens iets om alert op te blijven.
  • Sporten en muziek maken inplannen: De laatste weken voor de zomervakantie waren voor mij en m’n hardloopmaatje beide erg druk, toen is er niet veel van gekomen. Ik heb in de eerste maanden van 2014 wel veel gewandeld in m’n lunchpauze, die routine is vanwege de drukte in mei/juni helaas weer naar de achtergrond verdwenen. Dat geldt ook voor het muziek maken, dat gooi ik te snel uit m’n planning als het werk druk is.
  • Op tijd naar bed: De eerste maanden van het samenwonen vond ik dit lastig. Ik ben ‘s avonds over het algemeen eerder moe dan mijn vriend. Toen we nog apart woonden kon ik op de avonden dat ik alleen thuis was op tijd naar bed, zodat we op de andere avonden gezellig samen konden opblijven. Inmiddels ga ik regelmatig gewoon wat eerder naar bed. Ook omdat ik het fijn vind om niet te blijven tv-kijken tot het slapen. Eerst lekker nog wat rommelen, was vouwen, opruimen of lezen. Een goede nachtrust doet wonderen voor mij!
  • Tv/internet beperken: Dit gaat met vlagen. Gelukkig word ik er meestal vanzelf zat van, teveel tv-kijken. Dan word ik rusteloos, voel ik me vrij nutteloos en ga ik weer lekker dingen ondernemen :-)
  • Mail & post prioriteren: Met kleine stapjes lukt het me beter om niet alle mails gelijk te willen beantwoorden.
  • Weekmenu maken: De laatste maanden doe ik dit vaker niet dan wel. Jammer, want het werkt zo goed eigenlijk (qua rust en qua budget). Maar weer oppakken!
  • Vaste bakdag inplannen: De laatste maanden weinig gebakken… Druk met werk en dan neem ik er geen tijd voor. Hangt ook samen met wat buien van teveel tv-kijken. Aan een avondje bakken houd je eigenlijk toch echt meer over ;)
  • Bestuur + commissies op vaste momenten: Dat lukt niet altijd, ik ben nog erg geneigd om snel te reageren als ik een vraag per e-mail zie binnenkomen.
  • Tijd inplannen voor hobby’s: Als ik niet te druk ben met werk lukt me dit aardig, maar ik schuif het vrij snel van tafel als m’n werk daar om vraagt. Moet ik eigenlijk niet doen…
  • Duidelijke prioriteiten stellen: Dit is een vrij abstracte. Die lukt ook nog niet altijd. Ik merk wel dat ik me vaker afvraag of ik dingen echt belangrijk vind. Niet dat ik altijd iets met het antwoord doe, maar hey, het is een stap in de goede richting toch?
  • Elke avond 10 min. opruimen: Wat vind ik het heerlijk als dit weer een poos in mijn routine zit, want ik heb er eigenlijk een hekel aan om ‘s ochtends uit bed te gaan en een rommelige woonkamer of keuken in te stappen. Eventjes is dat niet erg, maar na een paar dagen gaat het me irriteren. Even een klein rondje iedere avond, ik ben er sinds kort weer mee begonnen, heerlijk!
  • Werkdag duidelijk indelen in ochtend & middag met een pauze ertussen: Dit hangt eigenlijk met een heleboel van de hiervoor genoemde punten samen. Als ik uitgerust ben en ‘s avonds tijd heb gemaakt voor mijn hobby’s, dan ben ik ‘s ochtends klaar voor een nieuwe werkdag. Combineer dat met een realistische planning en een goed evenwicht tussen werk en privé et voilà: een gestructureerde werkdag!

Ontspanning

  • Meer bewegen, meer naar buiten: Over het algemeen lukt dat goed. Ik heb een poos veel gewandeld tijdens lunchpauzes en de laatste tijd maken we geregeld ‘s avonds nog even een ommetje. Gaat ook makkelijker met dit weer dan in de winter :-)
  • Twee keer per week studeren muziekinstrument: Tja… hier is nog wat te winnen. Deze week m’n instrument weer uit z’n zomerslaap gehaald, dus de start is er weer!
  • Mail en facebook verwijderen van mobiel: De G-mailapp kan ik niet verwijderen, maar ik gebruik ‘m momenteel bijna nooit meer. De facebookapp heb ik wel verwijderd, maar ik kijk regelmatig via de browser toch nog op facebook. Dat heb ik ook een paar maanden niet gedaan. Ik ga mezelf gelijk weer uitloggen in de browser.
  • Werkdag echt afsluiten (met een planning voor de volgende dag): Dat lukt meestal wel, niet altijd voor het avondeten, maar toch.
  • ‘s Avonds is vrijetijd: Niet altijd, maar steeds vaker wel.
  • Tv-kijken en internetten beperken tot wat echt interesse heeft, minimaal 1 avond per week alles uit: Dit gaat bij vlagen goed. Als ik weer een leuke serie of blog ontdek is het hek weer even van de dam. Tot ik het weer zat word. Het enige lastige vind ik dat mijn vriend vrij veel tv kijkt (meestal series of het journaal). Dan is in de woonkamer de tv bijna altijd aan en ik vind het ontzettend lastig om weerstand te bieden aan die aanzuigende werking die dat grote scherm heeft of om niet te luisteren naar die ellende waar ik toch niets mee kan op het nieuws.
  • Meer lezen: Dat lukt de laatste tijd goed, want ik heb de serie van De Aardkinderen gekocht. Vijf dikke pillen, ben nu halverwege deel 4 :-)
  • Gezond eten, plannen, nieuwe recepten uitproberen, vaste bakdag: Met vallen en opstaan..
  • Meer quality time met vriend + vaker aan tafel eten: Aan tafel eten blijft meer uitzondering dan regel (hooguit 1x per week), maar we doen wel vaker leuke dingen samen (of gewoon nog even wandelen en ondertussen wat kletsen).
  • Vaker afspreken met vriend(inn)en: Dat moet ik juist in drukke periodes ook vaker doen.
  • Vaker bellen met familie: Met mijn ouders bel ik vrij regelmatig (1 of 2 keer per week), met m’n zusje app ik regelmatig, maar zou ik ook wel vaker willen bellen, broertje idem. Opa’s en oma’s heb ik iets vaker gebeld (dat deed ik voorheen bijna nooit) of ik stuurde even een kaartje.
  • 1 weekend per maand vrij: In juni waren alle weekenden gevuld met werk, maar verder lukte dit eigenlijk wel heel goed!

Ontwikkeling

  • Beter leren plannen, inschatten hoeveel tijd iets kost: Dit lukt steeds beter. Ik ben er nog niet, maar er zit merkbaar vooruitgang in.
  • Gevoel ‘iets te moeten’ leren loslaten: Het besef dat iets eigenlijk altijd linksom of rechtsom je eigen keuze is, helpt daarbij enorm. Ik soms alsnog met tegenzin iets doen, maar zodra ik mij besef dat het niet ‘moet’, maar dat ik er (nu of op een veel eerder moment) zelf voor gekozen heb, maakt het minder erg.
  • Meer leren over gezonde voeding: Dat groeit door. Ik lees veel blogs en artikelen over gezonde voeding, het blijft me interesseren! Regelmatig overweeg ik om een cursus tot voedingsdeskundige te doen. Ik neig steeds vaker naar ‘ja’, dus wie weet..
  • Brei-/Haakcursus geven: Nog niet gedaan, wellicht in het najaar? Eerst starten met wat vriendinnen/bekenden?
  • Cursus of zelfstudie ‘leren onderhandelen': Nog niets mee gedaan. Het is niet dat ik per se slecht ben in onderhandelen, maar ik denk dat het me meer zekerheid zou geven om achterliggende tactieken te kennen.
  • Beter naar mezelf luisteren: Dat lukt steeds beter.
  • Privé en werk meer scheiden, dingen minder persoonlijk aantrekken: Soms moet ik vanuit m’n werk iemand ergens op aanspreken of een onderhandeling voeren die ik eigenlijk vervelend vind. Stapje voor stapje wil ik leren om me dit privé minder aan te trekken. Wanneer je het op werkvlak ergens niet met elkaar over eens bent, wil niet zeggen dat je elkaar niet aardig vindt of niet waardeert. Dat vind ik nog weleens lastig. Beide kanten op.
  • Energievreters omzetten naar iets waar ik wel energie van krijg, anders gewoon stoppen: Ik zat in een commissie die me erg veel energie kostte. Ik heb afgelopen winter op diverse manieren geprobeerd om daar weer energie uit te krijgen, maar dat lukte niet. Begin van het jaar ben ik daarmee gestopt en dat voelt nog altijd goed. Weer meer tijd voor dingen waar ik energie van krijg. Over het algemeen merk ik dat ik me er sneller van bewust ben wanneer iets me teveel energie kost. In plaats van ‘ gewoon maar doorgaan’, probeer ik nu te ontdekken waarom iets me energie kost en of ik daar iets aan kan veranderen.
  • Grenzen beter leren aangeven (niet overschatten, niet onderschatten): Dit blijft een leerproces. Aan de ene kant kan ik mezelf enorm overschatten (met name hoeveel tijd dingen kosten – “dat doe ik wel even, geen probleem”) en aan de andere kant hoor ik regelmatig dat ik te bescheiden ben qua inschatten van mijn capaciteiten qua werk. Aan beide kanten zie ik langzaamaan minder uitschieters, dus het gaat de goede kant op!
  • Nee zeggen zonder schuldgevoel: Dat vind ik moeilijk. Ik maak het graag mensen naar hun zin en vind het vaak ook niet erg om iets extra’s te doen. Mijn grootste winst zit ‘m tot nu toe denk ik vooral in het niet meteen aanbieden van m’n hulp. Wanneer er wordt gevraagd wie iets wil oppakken, riep ik voorheen meestal direct “oh, dat kan ik wel doen, prima”. Nu probeer ik even te wachten of er ook anderen zijn die dat aanbieden en voor mezelf goed te overwegen of ik er ook echt tijd voor heb (of wil maken omdat ik het leuk vind). Als je mij iets op de man af vraagt, is de kans nog steeds groot dat je ‘natuurlijk!’ als antwoord krijgt.
  • De Gezonde Zoektocht uitbreiden: Er waren wat plannen, maar daar ben ik nog niet heel actief mee aan de slag gegaan. Wat in het vat zit verzuurt niet ;)
  • Eigen gezonde baksels verkopen: Nog niets mee gedaan. Ik ben nog op zoek naar een werkbare manier, aangezien ik beperkte tijd heb om te bakken/kokkerellen.
  • Regelmatig prioriteiten bijstellen: Ik denk dat dit ook een doorlopend proces is, steeds de accenten iets verleggen. Maar eens in de zoveel tijd is het goed om er even echt voor te gaan zitten.

Al met al kan ik zien dat het daadwerkelijk heeft geholpen om de dingen ‘die ik wil’ duidelijker te maken voor mezelf en hier concrete acties aan te verbinden. Niet alles lukt, niet alles lukt altijd, maar dat was ook niet de insteek. Nieuwe gewoontes aanleren kost tijd en kan alleen maar door vallen en opstaan. Door het delen van mijn lijstjes hoop ik anderen te inspireren om ook de koe bij de horens te vatten door stapje voor stapje de dingen die je niet wilt om te buigen naar dingen die je wel wilt. Ik haal zelf veel motivatie uit persoonlijke verhalen die ik lees op andere blogs. Soms is het fijn om te lezen hoe blij andere mensen worden van slechts kleine veranderingen in hun gedrag. Het hoeft niet altijd groots en meeslepend, zolang het maar beweegt (bij voorkeur vooruit, maar soms moet je blijkbaar eerst even achteruit om een aanloop te kunnen nemen). Ik sluit deze post af met een van mijn favoriete quotes van Antoine de Saint-Exupery (Franse schrijver, 1900-1944):

2014-08-06 A GOAL WITHOUT A PLAN IS JUST A WISH

 

Tags: , , , , ,

6 Reacties op “Meer van ‘wat ik wil’”

  1. Daisy 20 juli, 2016 at 14:04 #

    I told my grontmadher how you helped. She said, “bake them a cake!”

  2. http://pilulesenligne.men/ 9 augustus, 2016 at 13:16 #

    Oh Herb is so cute, there is a little space here waiting for him to fill. Elizabeth just manages to create such joyful images, cannot wait for him to be releasedWell done to both of youHugs jacqui x

  3. http://www./ 23 oktober, 2016 at 06:05 #

    We Christians must simplify our lives or lose untold treasures on earth and in eternity. Modern civilization is so complex as to make the devotional life but impossible. The need for solitude and quietness was never greater than it is today. Tozer, A.W.The voice of God was being silenced by the STUFF around me.Love ya,Tammy

  4. hypovereinsbank kredit 1 99 3 november, 2016 at 12:33 #

    After my wife and I both lost our jobs last year things got really tough. We have been more fortunate than a lot of people, but the job hunt process took a serious blow when our only laptop suddenly died. An Ipad would help not only our job hunt, but also my second grade daughter with getting her homework done.Thanks and good luck to everyone who’s entered.

  5. http://www.kfzversicherungvergleichde.info/ 10 februari, 2017 at 12:26 #

    You’ve really impressed me with that answer!

  6. stubhub coupons 22 maart, 2017 at 10:08 #

    business owners to experienced blog post writers…for hire. although this may cost a bit more than hiring a writer directly, business owners can rest assured that the individual responsible for creating the blog post has been pre-screened and is capable of following instructions carefully. these profe…

Laat een reactie achter