Gezond eten zit alweer redelijk in m’n ritme

Deze week merk ik dat ik heel snel weer overschakel naar gezonder eten. De eerste keer koste me dat best wat moeite (veel recepten opzoeken, ingrediënten kopen, keuzes maken over wat wel en wat niet, etc.). Omdat ik al best wat recepten verzameld heb de afgelopen tijd en beter weet hoe ik moet zoeken (bijvoorbeeld door in google ‘paleo’, ‘gok’ of ‘koolhydraatarm’ achter de ingrediënten te typen), kost me dat minder tijd en moeite. Veel ingrediënten heb ik al in huis. Ik zal een proberen of ik een soort basislijst kan samenstellen met dingen die ik altijd op voorraad heb (denk aan kokosolie, zonnebloempitten, pompoenpitten, gemengde noten, appelazijn, amandelmeel, kokosrasp, bouillonpoeder, etc.).

Ik merk dat ik iedere keer dat ik mijn focus weer even wat strakker op gezond eten leg, het me makkelijker afgaat. Ik heb (soms onbewust) al best redelijk door waar mijn lichaam goed of wat minder goed op reageert. Ik verbaas me ook nu weer dat ik, als die knop eenmaal weer om is, ik de zoetigheden en snacks vrij goed kan laten liggen (denk aan de koekjes, dropjes en chips die in de voorraadkast liggen voor mijn vriend – die overigens zichzelf heel goed kan beheersen en gewoon 2 dropjes pakt en niet een handvol…). Ik had maandag en dinsdag nog wel wat hoofdpijn als reactie op het (zoveel mogelijk) weglaten van suikers en witmeelproducten. Dat kan ook aan mijn werk-marathon-weekend-aansluitend-op-een-drukke-week te wijten zijn geweest. Gisteren was mijn hoofdpijn verdwenen en sindsdien voel ik me goed! Ik merk dat mijn buik weer veel rustiger is. Niet dat ik hier echt last van had, maar voor mijn gevoel verteert mijn stelsel het eten nu gewoon rustig en krijg ik daar energie van, in plaats van dat ik het zo af en toe voel (of hoor) rommelen en na een maaltijd denk ‘poeh, ik zit vol…’.

Hieronder nog weer wat maaltijdinspiratie :-)

2014-06-19 radijsspread

Frisse spread van volle kwark, geraspte radijsjes, geraspte appel, bieslook, zout en peper.

2014-06-19 avondeten1

Avondeten: biologische grasgevoerde slavink, met roerbak van broccoli, spinazie, kombu (zeewier), zoete bataat, champignons, sesamzaadjes en een beetje tamarisaus.

2014-06-19 avondeten 2

Omdat ik vrij weinig vis eet en ook geen fabrieksbrood meer eet, wil ik mijn jodiumniveau graag op peil brengen (want dat is ongetwijfeld te laag nu). Zeewier is een belangrijke bron van jodium, maar zorg wel voor een goede kwaliteit, zodat je geen radioactief jodium naar binnen werkt. Klik hier voor meer informatie. Mijn voornemen is om 1-2 keer per week zeewier aan mijn eten toe te voegen.

2014-06-19 lunch1

Lunchtrommel voor vandaag: stukje amandel-zaden-reep en 2 dadels, boekweitcrackers met radijsspread+kaas+komkommer, een eiermuffin, partjes appel met kaneel (kaneel helpt je bloedsuikerspiegel constant te houden, aangezien fruit van nature veel suikers bevat, is dat best een goede combi!).

2014-06-19 lunch2

Salade van geraspte wortel, mango, pompoenpitten, avocado en spinazie. Dressing van olijfolie, citroensap, honing, zout en peper. Een combinatie van een aantal recepten die ik op internet vond, ben benieuwd hoe het smaakt!

2014-06-19 lunch3

En zo gaat het dan in een tasje mee naar het werk! Bijna zero waste :-) (Net niet helemaal, want er zit een klein stukje aluminiumfolie tussen m’n twee crackertjes)

Vanavond ga ik uit eten, ik zal vanmiddag de menukaart alvast eens bestuderen, zodat ik rustig een lekkere, doch (mooi woord hè ;)) gezonde keuze kan maken.

Tags: , , , , , , , , , , ,

Geen Reacties.

Laat een reactie achter