Spijsvertering en slaap

Een onderwerp dat me al langer bezighoudt is slaap. De een zegt een zombie te zijn zonder 8 uur slaap, de ander is van mening dat 8 uur slapen overschat wordt. Zoveel mensen, zoveel meningen. Ik weet van mezelf dat ik minder goed functioneer (lees: sneller chagrijnig ben en me minder goed kan concentreren) als ik een aantal dagen te weinig slaap heb gehad. Ik weet ook dat ik lui word als ik te lang teveel slaap.

Ik ben mij ervan bewust dat je lichaam zich na een dag moet herstellen voor de volgende dag. Een goede nachtrust helpt je lichaam zo goed mogelijk te herstellen. Dat verklaart ook waarom topsporters vaak wel 10 uur per nacht slapen. Zij vergen steeds weer het uiterste van hun lichaam en dat kan alleen als het lichaam ook kan herstellen.

Ons lichaam is fantastisch gebouwd. Ons lichaam kent meerdere ritmes die nauw op elkaar aansluiten. Het slaap-waakritme is een van de bekendste. Dit ritme heeft een cyclus van 24 uur en heet daarom een circadiaan ritme. Andere circadiane ritmes zijn bijvoorbeeld stressgevoeligheid, concentratie, eetlust, lichaamstemperatuur, hormoonafscheiding en stofwisseling. Onze biologische klok is de ‘manager’ die al deze processen coördineert.

Ons slaap-waakritme in een notendop

Een paar uur voordat we gaan slapen, daalt onze lichaamstemperatuur al langzaam. Tijdens de diepe slaap is onze lichaamstemperatuur het laagst, zo besparen we energie. De aanmaak van melatonine begint ook in de loop van de avond, hierdoor worden we steeds slaperiger. Dan vertraagt ook onze spijsvertering, zodat we ‘s nachts niet naar de wc hoeven.

In de eerste helft van onze slaap, de diepe slaap, stimuleren groeihormonen de aanmaak van eiwitten. Dit is belangrijk omdat eiwitten overdag worden afgebroken door het stresshormoon cortisol. Tijdens de diepe slaap is de waarde van cortisol op z’n laagst, ideaal, want zo kunnen onze eiwitten in alle rust aangevuld worden.

Onze lichaamstemperatuur is rond 5 uur ‘s ochtends het laagst en gaat vanaf dan weer stijgen. Een uur later nemen ook de bloeddruk en het cortisolniveau toe. Je ben rond die tijd het meest gevoelig voor stress. Door het daglicht stopt de melanineproductie, zodat we langzaam wakker worden. De afscheiding van afvalstoffen komt rond deze tijd ook weer op gang, direct maar even naar de wc dus!

Spijsvertering

Onze spijsvertering doorloopt 3 cycli: de opnamecyclus, de assimilatiecyclus en de eliminatiecyclus. Tussen 12.00-20.00 uur kunnen we het beste eten, want onze spijsvertering is dan op z’n best. Tussen 20.00-04.00 uur is je lichaam druk om de voedingsstoffen te absorberen en gebruiken voor allerlei processen in je lichaam. En tussen 04.00-12.00 uur vindt de afvoer van lichaamsafval en voedselrestanten plaats.

Ik hoor en lees regelmatig dat je eigenlijk na 20.00 uur niets meer moet eten, dat zal met deze cyclus te maken hebben. Ik merk zelf dat ik lekkerder slaap op een lege maag (geen honger!). Ik kom lastiger in slaap en lig meer te woelen als ik ‘s avonds nog wat lekkers heb gegeten.

Wanneer je blijft eten, verstoor je het natuurlijke cyclus van je lichaam. Je lichaam blijft dan in de eet/verteer-modus en komt onvoldoende toe aan het opnemen van de voedingsstoffen en het afscheiden van de afvalstoffen.

Ontbijten?

Op dit punt ben ik behoorlijk aan het twijfelen gebracht. Ik heb van jongs af aan geleerd om de dag niet op een lege maag te beginnen. Een ontbijt is een goede start van je dag. Ik sloeg dan ook bijna nooit mijn ontbijt over. Als ik deze cyclus bekijk, zou ik zeggen, dan moet je niet voor 12.00 uur eten. Lastig.

Er verschijnen de laatste tijd veel boeken en artikelen over vasten. Meestal over intermittent fasting. Dat is een tijdelijk vasten om je lichaam de kans te geven reserves te gebruiken en een teveel aan afvalstoffen af te voeren.

Ik doe zelf niet aan consequent vasten op bepaalde dagen of dagdelen, maar merk het aan mijn lichaam wanneer het behoefte heeft aan ‘even geen eten’. Dat signaal krijg ik pas sinds ik een gezonder eetpatroon heb (zoveel mogelijk onbewerkt, vrij van e-nummers, suikers en witmeel). Als ik een dag vrij ongezond heb gegeten word ik ‘s ochtends wakker met een knorrende maag. Wanneer ik een dag gezond heb gegeten, beter gezegd, wanneer ik gezond én meer heb gegeten dan nodig was, dan merk ik dat mijn lichaam behoefte heeft aan rust. Alsof het letterlijk nog ‘aan het werk is’. Vaak krijg ik dan zo rond 11 uur trek in wat eten.

Conclusie

Mijn persoonlijke conclusie is dat ik goed moet luisteren naar mijn lichaam. Als ik ‘s avonds moe word, ga ik naar bed. De ene dag is dat om 23.00 uur, de andere dag misschien al om 21.30 uur. Qua eten probeer ik ook goed naar mijn lichaam te luisteren. Als ik weinig honger heb, ontbijt ik met een kop thee, eventueel een stuk fruit erbij. Als ik de deur uit moet naar mijn werk, dan doe ik dat eigenlijk nooit op lege maag. Tenzij ik echt geen zin heb in ontbijt, maar vaak krijg ik dan na een frisse neus op de fiets toch wel trek.

Op de website van Ben Greenfield Fitness staat een interessant stuk over slapen. Die tekst was voor mij een goede stimulans om te letten op mijn hoeveelheid slaap. Mijn vriend wil vaak later naar bed dan ik. In het begin was ik geneigd om dan zo goed en zo kwaad als het ging mezelf wakker te houden tot we samen naar bed konden. Dat probeer ik nu niet meer zo vaak te doen. In een drukke werkweek heb ik mijn slaap gewoon hard nodig om me goed te blijven voelen.

Tags: , , , ,

3 Reacties op “Spijsvertering en slaap”

  1. lex 13 november, 2016 at 16:36 #

    Ik heb juist begrepen dat de spijsvertering op gang komt tijdens rust en slaap, wanneer het symphatisch zenuwstelsel niet wordt geprikkeld.

    • Nevaeh 9 mei, 2017 at 22:30 #

      Such incidents keep hainpnpeng everywhere and at all the times. Just ignore it. Donot give even paisa importance to it.It is not worth writing such things in kunzum, (also not worth leaving a comment by us)

    • insurrance quotes for San Antonio 7 juni, 2017 at 12:29 #

      Che lo scopo di Martini magari non fosse quello che la Chiesa cattolica fosse presa a schiaffi e ridicolizzata dai suoi detrattori è probabile, ma allora dobbiamo dire che NOn ha per niente raggiunto il suo scopo..( aproposito dopo tutto quel dialogare che ha fatto, coi non-credenti, quanti ne ha convertiti al Cristo ?? nessuno…)

Laat een reactie achter