Gezond Verstand Avond Peize

Oeps.. het is alweer 10 dagen geleden dat ik mijn laatste post schreef… Er kwam bij een van mijn opdrachtgevers ineens een hele mooie aanvraag voorbij die we met beide handen hebben gegrepen, en dat betekende even een aantal dagen doorbuffelen om alles rond te krijgen. Vandaar de radiostilte!

Gisteravond was ik bij de eerste Gezond Verstand Avond in Peize. Locatie was het prachtige restaurant De Peizer Hopbel! Het thema van de avond was “Is Oervoeding de oplossing voor preventieve gezondheidszorg?”, heel toegankelijk verwoord door Jolanda Dorenbos. De samenstelling van de ruim 20 man publiek was heel divers. Er zaten mensen die bijna voor het eerst hoorden over Paleo/Oervoeding en er zaten mensen die duidelijk al veel gelezen hebben en voor zichzelf al bepaalde keuzes hebben gemaakt.

Jolanda vertelde over voeding in het licht van de evolutie. Hoe is ons lichaam gebouwd en welk effect heeft de verandering van ons voedsel en onze leefomstandigheden op ons lichaam. Zou die verandering wellicht ook een oorzaak kunnen zijn van de explosieve toename van ‘ouderdomsziektes’? Hieronder een paar opmerkingen en feiten die mij weer triggerden:

  • Je lichaam is gebouwd om te eten, overleven en voort te planten.
  • Door alle verwarming in onze huizen kan ons lichaam steeds slechter onze lichaamstemperatuur regelen.
  • Ons lichaam past het DNA aan aan onze leefomstandigheden met 0,5% per 1.000.000 jaar. Het genetische verschil tussen een blanke, rossige Schot en een negroïde Afrikaan is minder dan 1%.
  • We eten sinds ongeveer 10.000 jaar granen, sinds iets later drinken we melk. Sinds 200 jaar eten we steeds meer suiker (inmiddels gemiddeld zo’n 50kg per persoon per jaar!) en sinds 50 jaar is de fastfood booming business. Ons lichaam is dus nog niet helemaal mee veranderd met onze eetgewoontes en heeft dus ‘last’ van veel dingen die we nu eten (of kan er in het minst erge geval niet zoveel mee en dat levert voor ons geen voedingsstoffen, maar alleen lege koolhydraten op).
  • Het gehalte omega 3 (goede vetten!) in vlees wordt hoger naarmate de koe meer beweegt en meer gras/blaadjes/onkruid eet. Door beweging en natuurlijk eten maakt de koe meer van die vetten aan. Uit 100 gram biologisch grasgevoerd vlees haal je dus veel meer voedingsstoffen dan uit 100 gram stuntvlees, waar vaak water of vet bij in is gespoten.
  • Granen bevatten fytinezuur, een antinutriënt die vitamines en mineralen bindt en erg slecht is voor onze darmen. Door brooddeeg lang te laten rijzen, wordt fytinezuur afgebroken, daarom is zuurdesembrood beter verteerbaar en kun je daar meer vitamines en mineralen uit halen. Let wel op, want vaak worden er toch gluten (met fytinezuur) aan toegevoegd om de structuur van het brood luchtiger te maken.
  • Ook peulvruchten en zaden bevatten fytinezuur. Wanneer je hier veel van eet ontstaan er meestal tekorten van ijzer, zink, magnesium en calcium. Pinda’s zijn ook peulvruchten (geen noten!). Pinda’s bevatten ook veel omega 6. Omega 6 zorgt ervoor dat wanneer je je snijdt, er een ontsteking bij de wond komt als een soort markering voor je lichaam van ‘hier moet je iets genezen’. Zodat wanneer je je in je vinger snijdt, je lichaam geen energie in je grote teen gaat stoppen, zoals Jolanda het zo mooi uitlegde. Wanneer je een boterham met pindakaas hebt gegeten, is er binnen een uur een ontstekingsreactie in je lichaam meetbaar. Teveel omega 6 zorgt er dus voor dat je lichaam overal ontstekingen gaat maken en er vervolgens heel veel energie nodig is om al die ontstekingen weer te verhelpen. Dan kan ik toch wel leukere dingen verzinnen waar mijn lichaam energie voor mag sparen!
  • Je alvleesklier zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel niet te hoog wordt wanneer je eet. Door insuline te produceren wordt het gehalte glucose in je bloed weer normaal gemaakt. Je alvleesklier levert bij het eten van een maaltijd een behoorlijke prestatie en heeft daarna 3-4 uur nodig om te herstellen. Wanneer je de hele dag door eet, heeft je alvleesklier dus geen moment rust. Je kunt wat dat betreft beter 2 of 3 keer per dag een grote maaltijd eten, dan 8x per dag een beetje. Bovendien helpt het om minder suikers en koolhydraten te nuttigen, want vetten en eiwitten jagen je bloedsuikerspiegel niet omhoog.
  • In de oertijd bestond ons voedsel uit 23% koolhydraten, 38% eiwitten en 39% vetten. Nu is dat 49% koolhydraten (waarvan veel lege suikers), 16% eiwitten en 34% vetten. Twee keer zoveel koolhydraten dus en dan ook nog minder goed verpakte koolhydraten, de helft minder eiwitten en ongeveer evenveel vetten (maar lang niet altijd de gezonde vetten: kokosolie, ghee/geklaarde boter, roomboter).
  • Wij zijn het enige dier dat melk van een ander dier drinkt. Bovendien is koemelk samengesteld om het kalfje zo snel mogelijk te laten staan, zodat het mee kan met de kudde. Koemelk bevat in verhouding dus veel eiwitten zodat het kalf snel kan groeien en aansterken. En baby’s? Lopen die ook gelijk met moeder mee naar de markt? Nee, die gebruiken de eerste maanden van hun leven om zoveel mogelijk verbindingen in hun hersenen te maken. Daar is juist veel vet voor nodig. Alle zwangerschapskilo’s op de heupen zijn regelrechte brandstof voor de ontwikkeling van de hersenen van het kindje. Niks niet koemelk vol eiwitten, want een baby beweegt bijna niet in de eerste maanden. Bovendien schijnt ons lichaam niets te kunnen met de calcium uit melk… We drinken veruit de meeste melk ter wereld, zijn (waren) het langste volk en ook het volk met de meeste osteoporose (botontkalking). Ja, lees die laatste zin nog maar eens goed ;)
  • Wanneer het donker wordt en de temperatuur zakt, zijn dat seinen voor je lichaam om zich voor te bereiden op de ‘slaapmodus’. Tegenwoordig zitten we in een verlichte en verwarmde huiskamer tot we zelf besluiten dat we naar bed willen. Dat verstoort het slaap-waakritme. Omdat je lichaam op het moment dat je naar bed gaat nog niet goed is voorbereid op de slaap, komen veel mensen niet in de diepe slaap die nodig is om goed uit te rusten en je lichaam zichzelf te laten herstellen.

Al met al een hele inspirerende en motiverende avond! Deels met bekende informatie, deels met nieuwe informatie. Het prikkelt weer een heleboel onderwerpen waar ik meer over wil weten.

De komende Gezond Verstand Avonden in Peize zijn:

di 17 december: Vitamines en mineralen… Hun rol in vitaal zijndi 21 januari: Reincarnatie en de Tweede Wereldoorlog
di 18 februari: Superfoods uit eigen omgeving
di 18 maart: Reflexologie
di 15 april: Water, bloed van de aarde

Voor meer informatie over de Gezond Verstand Avonden kun je kijken op www.gezondverstandavonden.nl.

2 Reacties op “Gezond Verstand Avond Peize”

  1. Dolf Flinker 24 november, 2013 at 15:32 #

    Hoi Jacolien,
    wat heb je dat ontzettend helder en begrijpelijk verwoordt! En ik heb je niet eens de hele avond aantekeningen zien maken, goed hoor. Ben blij dat je zo enthousiast bent. Ook ik heb (toch) weer veel gehoord wat nieuw voor me was, we raken nooit uitgeleerd.
    Je blogs lezen erg makkelijk, ga door! Je zou op je homepage, behalve de RSS Feed, een mogelijkheid om je (blogs) te volgen kunnen zetten zodat je meermensen gaat bereiken. Inschrijven op een mailinglijst bijvoorbeeld waar mensen kunnen aangeven in welk onderwerp ze met name zijn geinteresseerd. Idee?
    Groeten,
    Dolf

Laat een reactie achter