Weekmenu (26 okt t/m 01 nov)

Er zijn verschillende manieren om een weekmenu op te schrijven. Ik vind het zelf het meest overzichtelijk om een tabel te maken. Ik werk met twee verschillende versies, ligt er eigenlijk maar net aan welke ik op het moment het fijnste vind werken, dat verschilt per zoveel weken (ik weet ook niet waarom…).

Voorbeeld weekmenu A

Voorbeeld weekmenu B

Weekmenu B is lekker compact en basic. Dit voorbeeld komt uit de tijd dat ik net begon met Grip op Koolhydraten van Yvonne Lemmers, vandaar de K’s (koolhydraten) en het fruit dikgedrukt. Weekmenu A heeft de ruimte om acties op te schrijven, zoals een herinnering dat je ‘s ochtends het gehakt uit de vriezer haalt, zodat dat ‘s avonds ontdooid is. Ik heb besloten met versie A te beginnen om weer even goed in het ritme te komen. Dat is waarschijnlijk ook overzichtelijker voor mijn vriend, want dit is nieuw voor hem :-) Ik denk trouwens dat we voornamelijk de avondmaaltijden hetzelfde eten. Het ontbijt en de lunch verschillen wat meer denk ik, aangezien ik minder brood eet dan hij.

De voorbereiding

Menuplannen start met een inventarisatie van wat je nog hebt liggen dat op moet. Ik heb nog liggen:

  • Spitskool
  • Kleine pompoen
  • 5 Champignons
  • Halve pot Korma Currysaus van Pataks
  • Witte grapefruit
  • Hele berg uien in alle soorten en maten (krijg je met samenwonen en 2 weken uien in je groentepakket)
  • 2,5 Bol knoflook
  • 3 Tomaten (en nog 5 halfrijpe in de vensterbank)
  • Deeg voor 2 wraps

Dinsdag komt het biologische groentepakket, daar zit in:

  • Veldsla verpakt
  • Uien
  • Bananen
  • Pompoen
  • Spruiten
  • Broccoli
  • En ik bestelde 2 kilo Elstar appels bij, want die zijn in de aanbieding

Dan kun je ervoor kiezen om de aanbiedingen in de winkels waar je vaak komt langs te lopen. Ik doe dat eigenlijk te weinig. Maar gisteravond deed ik dat wel (motiverend, zo’n blog!). De kunst is nu om je niet tot allerlei koopjes te laten verleiden, maar om te zoeken naar aanbiedingen van producten die je normaliter ook gebruikt. Ik bekeek aanbiedingen van AH, Jumbo, Ekoplaza en BeterBio.

Voor mij is twee winkels of een winkel + de markt op een dag wel het maximum. Ik word niet echt blij als ik langs 4 winkels moet voor mijn boodschappen. Dus ik kijk even wat het beste uitkomt op basis van mijn boodschappen.

Ik zet nu ook in het schema op welke dagen er bijzonderheden (uit eten, vergaderingen, visite, e.d.) zijn.

Gerechten uitzoeken

Dan zijn we toe aan het leukste gedeelte: de menu’s samenstellen! Ik begin vaak met de avondmaaltijden, omdat die meestal de meeste ingrediënten nodig hebben. Ik zoek gerechten bij de groentes die ik moet gebruiken, in dit geval: spitskool, pompoen, spruiten, broccoli en uien. Restanten gebruik ik voor lunches, verwerk ik op ‘restjesdag’ of vries ik in. Het ontbijt staat meestal redelijk op zichzelf.

Zaterdag
Ontbijt: grapefruit, dadels, walnoten
Lunch: omelet met champignons, tomaat en kaas
Avondeten: spitskool roerbak met kurkuma en rozijnen + rijst
Tussendoor: fruit, kaas
Acties: halve spitskool blancheren en invriezen, boodschappen doen, spinazie en sla blenden en invriezen voor dinsdag, spinazie en boerenkool blenden en invriezen voor donderdag

Zondag
Ontbijt: (afbak)brood met roomboter + vlees of kaas en groente / notenpasta / honing
Lunch: restje spitskool roerbak (of bosuiensoep uit de vriezer)
Avondeten: Kip Korma met gedroogd fruit
Tussendoor: speculaasmuffins met pompoen en wortel
Acties: muffins bakken, havermoutkoek bakken, beetje kip apart houden, Chinese Chop Salad maken, gehaktballen draaien voor vriezer

Maandag
Ontbijt: havermoutkoek
Lunch: Chinese Chop Salad
Avondeten: spinazie roerbak met spekjes, champignons en roomkaas + tagliatelle (ik ‘s avonds weg)
Tussendoor: fruit, muffin
Acties: x

Dinsdag
Ontbijt: thee
Lunch: groene smoothie – spinazie, sla, bleekselderij, appel, peer, banaan, citroen
Avondeten: Pompoenlasagne
Tussendoor: fruit, noten, muffin, gekookt ei
Acties: pompoenpuree ontdooien, eieren koken, amandelmeelcrackers bakken

Woensdag
Ontbijt: groene smoothie van dinsdag
Lunch: eiersalade (augurk, bieslook) + veldsla op brood/cracker
Avondeten: Fantasie van Vriend (ik uit eten)
Tussendoor: noten, havermoutkoek
Acties: smoothie spinazie/boerenkool maken (ontdooien!)

Donderdag
Ontbijt: groene smoothie – boerenkool, spruitjes, spinazie, avocado, appel, chiazaad
Lunch: crackers
Avondeten: roerbak broccoli, spruitjes, taugé, gebakken uitjes met gehakt of spekjes + rijst
Tussendoor: fruit, muffin
Acties: x

Vrijdag
Ontbijt: gebakken ei  met restjes groente
Lunch: fruit, noten, restjes
Avondeten: restjes + appelflap als toetje
Tussendoor: muffin
Acties: x

Het eerste weekmenu was weer een hele bevalling, ik moet er weer even inkomen. Maar dat herken ik wel van de vorige keren. Hoe vaker je dit doet, hoe sneller het gaat. Het is nu ook nieuw voor mij dat ik voor 2 personen moet rekenen. Dat maakt bij het uitzoeken van de gerechten natuurlijk niet uit, maar wel bij de hoeveelheden en hoeveel je dan overhoudt van een bepaald ingrediënt.

Boodschappenlijstje

Nadat je je weekmenu hebt samengesteld, is het een kwestie van de ingrediënten nalopen en je lijstje zetten wat je nog moet kopen en hoeveel. Dit doe ik meestal gaandeweg, zodat ik een overzicht heb van wat ik nog voor lunch of tussendoortjes kan gebruiken.

Ik ga bij de Albert Heijn wat meer biologisch vlees inslaan, omdat dat nu in de aanbieding is. Ik ga op korte termijn ook kijken bij De Groene Weg en schotsehooglanders.nl naar mogelijkheden van meer lokaal biologisch vlees.

De recepten van de Kip Korma en Pompoenlasagne volgen nog, evenals die van de salades en de groene smoothies!

Downloads

En voor wie het handig vindt nog een lege versie van de weekmenu’s, dan kun je ze zelf invullen.

Weekmenu A – leeg

Weekmenu B – leeg

Geen Reacties.

Laat een reactie achter