Waarom ik zo min mogelijk suiker probeer te eten

Toen ik bijna anderhalf jaar geleden mijn zoektocht naar een gezonder voedingspatroon startte, was de eerste keuze die ik maakte om zoveel mogelijk suikervrij te eten. Dat wil zeggen, vrij van toegevoegde suikers en rustigaan met producten die van nature veel suikers bevatten. Suiker is namelijk niet gezond, sterker nog, het is heel erg ongezond. Veel ongezonder dan we denken. En we eten er veel meer van dan we denken…

Al in de jaren ’50 kwamen belangrijke onderzoekers tot de conclusie dat de opkomende welvaartsziektes direct te koppelen waren aan de stijgende suikerconsumptie. Effectieve lobby van de suikerindustrie heeft echter voorkomen dat deze resultaten wereldkundig zijn gemaakt. De suikerproductie is namelijk erg goed voor de economie. Maar nu de wereldgezondheid zichtbaar hard achteruitgaat, komen organisaties als WHO toch in opstand.

Maar waarom is suiker ongezond?

Gewone kristalsuiker (sucrose of disacharide) bestaat uit twee gelijke delen fructose en sucrose. Met name het deel fructose is erg ongezond, hoewel fructose (fruitsuiker) heel ongevaarlijk klinkt. Het venijn zit ‘m in het feit dat de fructose bewerkt en zeer geconcentreerd is, hierdoor mis je de overige stoffen die je lichaam helpen om de fructose goed te verwerken en krijg je ook nog eens een hogere dosis binnen.

Volgens deskundigen is ons lichaam in het eeuwenlange evoluatieproces ingesteld op 30 gram suiker per dag uit voedsel, dat komt overeen met 15 gram fructose. De gemiddelde Nederlander consumeert echter 38 kilo suiker per jaar, dat is 110 gram suiker (55 gram fructose) per dag. De belangrijkste bron van onze suikerconsumptie zijn de frisdranken. In 1940 dronken we gemiddeld 4 liter frisdrank per persoon per jaar. In 1980 was dat al 59 liter en in 2001 zelfs bijna 100!

Fructose wordt praktisch niet door je lichaam opgenomen. Het wordt in je lever opgeslagen als vet. Alleen als je lichaam echt geen andere energiebron meer heeft (want je loopt een marathon), dan wordt de fructosevoorraad aangesproken. Bovendien moet je alvleesklier ontzettend veel insuline aanmaken elke keer dat je suiker nuttigt. Hierdoor ervaar je even heel veel energie, een sugar-rush, maar heb je snel daarna weer zin in nog meer eten en voel je je lusteloos. Tot slot zorgt de overdosis fructose er ook voor dat je lever geen leptine kan aanmaken, waardoor je lichaam geen seintje krijgt dat het verzadigd is en je je heel snel overeet.

Hieronder een YouTube filmpje dat ik tegenkwam op de blog van blijzondersuiker, dat in 3,5 minuut illustreert wat suiker met je lichaam doet:

Glucose-fructosestroop / High Frucose Corn Sirup / Maisstroop

Kristalsuiker is dus ongezond voor je. Maar stel je nu eens voor wat een nóg geconcentreerdere versie van fructose met je lichaam doet. Dat is geen leuke gedachte he? Toch krijgen de meeste mensen dit dagelijks binnen, in de vorm van glucose-fructosestroop, ook wel High Fructose Corn Sirup (HFCS) of gewoon maisstroop genoemd. Deze suikerstroop wordt uit mais gewonnen en is (met name) in de VS en Canada veel goedkoper om te produceren dan gewone suiker uit suikerbieten. Bovendien is HFCS veel zoeter van smaak, waardoor er minder nodig is. In Europa wordt HFCS nog niet gebruikt om frisdranken mee te zoeten, net als in de VS en Canada, maar ook hier kun je bijna niet om HFCS heen. Het zit in allerlei koeken, snoep, ontbijtgranen, sauzen en zelfs brood. En ontbijtkoek.. waar ik ooit zo dol op was, ik kon wel een hele koek per week eten :S

Hieronder een filmpje over Glucose-fructosestroop:

 

Wat zijn de gevolgen van teveel suiker?

Er zijn veel gevolgen te wijten aan onze overmatige suikerconsumptie. Ik lees al bijna anderhalf jaar diverse blogs met reacties van mensen die suiker uit hun eetpatroon gooiden en bevrijd werden van allerlei vage klachten, kleine depressies en energietekort. Ook ikzelf merk dat ik veel meer energie heb als ik geen (of zo min mogelijk) suiker meer eet en dat ik minder snel negatief en chagrijnig over dingen ben. Migraine klanten schijnen ook veel baat te hebben bij een suikervrije leefstijl.

Maar dat zijn de kleine verschillen. Nu door naar de serieuzere problemen die suiker veroorzaakt: Insuline resistentie, wat in veel gevallen leidt tot diabetes; Een grotere gewichtstoename, want de fructose wordt rechtstreeks omgezet in vet en bovendien krijgt je lichaam geen seintje dat het vol zit; Allerlei ontstekingen, die door suiker opgewekt of verergerd worden; Verzwakt immuunsysteem; Een vervette lever, zoals we die ook bij alcoholisten zien; Verstoring van de verhouding HDL/LDL (cholesterol), ook bij kinderen; En tot slot wordt kanker in verband gebracht met diverse soorten kanker, onderzoek heeft ook uitgewezen dat een hoge insulinespiegel de groei van kankercellen stimuleert.

Heeft dit je overtuigd om te minderen met suiker? Op de website van Eet Goed Voel Je Goed vind je een heel handige post over natuurlijke en ongeraffineerde suikervervangers, klik hier!

Suiker is ongezond en verslavend, maar het voordeel is dat je zelf kunt bepalen wat je eet. Dus ik daag je uit, ga jij ook bewuster letten op wat je eet en beter voor je lichaam zorgen? Start dan met het schrappen van suikers en merk het verschil. Omdat suiker verslavend is, kan het zijn dat je de eerste dagen wat ontwenningsverschijnselen krijgt, maar echt, deze gaan over en daarna voel je je beter!

Nog niet helemaal overtuigd of ben je nu gemotiveerd en wil je verder lezen?

Melchior Meijer – Suiker, de bittere waarheid VoedZo – Alles over waarom glucose-fructosestroop zo ongezond is Eet Goed Voel Je Goed – Afkicken van suiker
Eet Goed Voel Je Goed – Waarom ook alweer geen suiker? 6 hele goede redenen
Eet Goed Voel Je Goed  – De verschillende namen van suikers
Eet Goed Voel Je Goed – Suiker, het zoete vergif
Zembla – De zoete verleiders
NRC – Oliebollen, de laatste kerstkransjes en champagne – hoe gevaarlijk is suiker?

Eén Reactie op “Waarom ik zo min mogelijk suiker probeer te eten”

  1. Www.car-repo.com 23 oktober, 2016 at 11:57 #

    Haѵing been in an accident befoге, it would
    havе been helpful to have a tool lіke tɦiѕ tⲟ Һelp me get aⅼl the
    іnformation I neeԁed. May it bе minor car scratches or a deep caг scratches ԝhich thᥱ
    car haas been exposed on iits body panel, itt ѡill be rectified bby booking ɑn appointment.
    Keеp in mind nott all auro repair shops аnd ayto
    mechanics aгᥱ oᥙt there to trick and scam yoᥙ.

    Мʏ web blog repossession software (http://Www.car-repo.com)

Laat een reactie achter