Zout

Nu het zulk warm weer is, wordt vaak geadviseerd om niet alleen veel water te drinken, maar ook bouillon. Omdat we met deze temperaturen meer transpireren dan normaal, is niet alleen ons vochtpeil snel te laag, maar wordt ook het zoutgehalte in ons lichaam lager. Wanneer je lichaam te weinig zout binnen krijgt, wordt je moe en futloos. Maar de kans om onder normale omstandigheden te weinig zout binnen te krijgen, is erg klein (eigenlijk alleen bij nierproblemen of ernstige diarree). De meeste Nederlanders eten zelfs veel te veel zout, zo’n 9 gram per dag, terwijl 1-2 gram al voldoende is.

Waarom hebben we zout nodig?

Natrium speelt een belangrijke rol bij de vochthuishouding van ons lichaam en bij het samentrekken van onze spieren door de begeleiding van zenuwprikkels. Bron. Samen met het mineraal kalium speelt natrium een belangrijke rol bij het regelen van onze bloeddruk. Bron. De verhouding tussen de hoeveelheid water en zout wordt geregeld door de nieren. Bron. Wanneer je een keer teveel zout eet, is dat helemaal niet erg. Je krijgt dorst, drinkt extra water en je nieren werken hard om het teveel aan zout samen met het extra vocht af te voeren zodat de zout-vocht-balans weer in orde is. Wanneer je echter frequent teveel zout eet, worden je nieren overbelast en dat is weer niet goed voor je hart. Hierdoor kun je hart- en vaatziekten ontwikkelen. Ook kun je last krijgen van zwellingen (oedeem), omdat je lichaam om bepaalde plaatsen teveel vocht vasthoudt. Bron. Het is dus belangrijk dat ons natriumgehalte niet te hoog en niet te laag is.

Keukenzout (natriumchloride)

Natrium is niet hetzelfde als zout. Ons keukenzout is natriumchloride, dat bestaat uit (de naam zegt het al) natrium en chloride. Chloride is samen met natrium en kalium nodig voor een goede vochtbalans in ons lichaam. Chloride komt ook voor in maagzuur, in de vorm van zoutzuur. Bron.

Voor natrium en chloride zijn geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vastgesteld. Beide mineralen krijgen we het meeste binnen via ons eten en drinken. In veel bewerkt voedsel is natriumchloride tijdens het productieproces al toegevoegd, zo niet, dan gebeurt dat vaak tijdens het koken of eten van de maaltijd. Aangenomen wordt dat 1,5 gr keukenzout per dag genoeg is. Er wordt geadviseerd niet meer dan 6 gr per dag te gebruiken. De gemiddelde inname ligt op zo’n 9 gr per dag. Bron. 2,5 gr keukenzout bevat 1 gr natrium.

Aan keukenzout is vaak ook jodium toegevoegd, omdat we anders te weinig jodium binnen kunnen krijgen. Zeezout wordt bijna nooit gejodeerd. (Ik wil een andere keer graag nog uitzoeken hoe het nou zit met onze jodiuminname, want het Voedingscentrum vind ik over het algemeen niet een van de meest betrouwbare bronnen).

2013-07-22 zout

Keltisch zeezout

Hoe zit het dan met Keltisch zeezout? Zout voor menselijke consumptie beslaat slechts 1% van de markt van de zoutindustrie (6% wordt gebruikt als conserveermiddel voor voedsel en de overige 93% voor industriële doeleinden). Omdat de consumptie slechts zo’n klein deel van de markt beslaat en voor de industriëel gebruik pure natriumcloride vereist is, wordt ditzelfde geraffineerde product ook aan ons verkocht. Vaak is er nog antiklontermiddel aan toegevoegd. Alle natuurlijke elementen en sporen naast natrium worden weggespoeld, omdat deze het product ‘onzuiver’ maken. Keltisch zeezout heeft dat hele productieproces niet ondergaan. Dit zout komt uit de streek Guérande in Bretagne, Frankrijk. Keltisch zeezout bevat alle mineralen en sporen die het zout van nature meedraagt. Daardoor heeft dit zout een bijzondere en volle smaak. Een leuk weetje is dat van alle zouten Keltisch zeezout het laagste gehalte natriumchoride heeft en daarmee het zachtste zeezout ter wereld is. Het zout wordt al ruim tweeduizend jaar gewonnen uit zoutmoerassen, die door de Kelten zijn aangelegd, en vervolgens zongedroogd en met de hand geschept. Bron. Op www.keltischzeezout.com kun je nog veel meer details lezen over de zoutwinning.

Alles wat uit de zee komt, van vis en schaaldieren tot zeewier tot zout, bevat jodium. Keltisch zeezout bevat een kleine hoeveelheid jodium (een belangrijk spoorelement, ondersteunt de schildklierfunctie en het immuunsysteem). Gejodeerd tafelzout bevat een synthetische vorm van jodium – en volgens sommigen bovendien een te grote hoeveelheid. Bron. Het is verstandig om regelmatig iets uit de zee te eten: zeewier, schaaldieren of vis. Ook eieren, melk, yoghurt en aardbeien zijn rijk aan jodium. Bron.

Sole

Erg nuttig om te lezen vond ik het artikel van Mike Donkers op Wanttoknow.nl. Hierin schrijft hij dat veel vocht in ons lichaam verdacht veel op een verdunde oceaan lijkt. De samenstelling van Keltisch zeezout komt dan ook bijna overeen met de verhouding mineralen en sporen die ons lichaam nodig heeft. De Kelten maakten een oplossing van zeezout en regenwater die ze ‘sole’ noemden. Dit drankje dronken ze dagelijks: een heel goedkoop en uitgebalanceerd supplement!

De volgende punten zijn goed om te lezen, mocht je je nog ongerust maken over een teveel aan zout:
– baby’s in de baarmoeder liggen in een zout badje liggen dat we ‘vruchtwater’ noemen. Dat vocht lijkt verdacht veel op een verdunde oceaan;
– ons hersenvocht is eveneens een zoutbad;
– bloed smaakt zout, evenals zweet en tranen. Bloed bestaat voor 0,9% uit mineraalzouten en de samenstelling ervan is voor 98% identiek aan zeezout;
– op maar liefst drie cruciale niveaus zijn we een verdunde oceaan, te weten ons bloedplasma, ons lymfatisch stelsel en het vocht dat onze cellen omringt;
– diarree wordt wordt verholpen met een simpele water- en zoutoplossing en in het ziekenhuis krijgen we zoutoplossingen toegediend om ons in leven te houden.

Het kan helpen om Keltisch zeezout te zien als een mineralencomplex. De angst voor teveel zout, die momenteel zo heerst, is vooral van toepassing bij een overmatige consumptie van het standaard keukenzout. Natuurlijk moet je je ook aan Keltisch zeezout niet overeten.

2013-07-22 sole

De beste manier om Keltisch zeezout binnen te krijgen, is net zoals bij de Kelten: verdund. Het is dan al vloeibaar en wordt zo makkelijker door je lichaam herkend. Sole is heel makkelijk te maken. Je vult een glazen pot of fles voor 1/3 met Keltisch zeezout en 2/3 met water. Nu schud je net zolang totdat het water geen zout meer opneemt en er nog een aantal korrels op de bodem blijven liggen. Je doet dan elke ochtend en avond een theelepel sole in een glas water en drinkt dat op. Je bewaart sole in de koelkast of op een donkere plek, zonlicht kan namelijk leiden tot algvorming, net als in de zee.

Tot slot

Een vriend van mij suggereerde onlangs om iets over zout, en dan met name de te hoge zoutconsumptie, te schrijven. Ik hoop dat ik in deze post heb kunnen duidelijk maken dat de gemiddelde Nederlander niet alleen teveel zout eet, maar vooral teveel verkeerd zout. Wanneer je zoveel mogelijk onbewerkt eet, heb je voor een groot deel zelf in de hand hoeveel zout je binnenkrijgt (ca. 75% van het zout dat de gemiddelde mens binnenkrijgt, zit namelijk in producten die in de fabriek geproduceerd zijn) en dan kun je je dag prima beginnen met een glaasje sole voor extra energie!

Geen Reacties.

Laat een reactie achter